אילו פקטורים עיקריים משפיעים על קידום אתרים בגוגל?

מידע אודות קידום אתרים בגוגל

ניווט מהיר

המחלקה למדעי המידע – ליאור זמיר

אילו פקטורים עיקריים משפיעים על מיקום אתרים בדף החיפוש של גוגל?

נושא: אופטימיזציית מנועי חיפוש

קידום אתרים בגוגל – הקדמה

כיום, דף תוצאות החיפוש של גוגל משמש בתור "נדל"ן אינטרנטי" המשמש כנכס מניב לעסקים רבים. לאורך העשורים האחרונים בעלי חברות ועסקים גילו את הפוטציאל הכלכלי הטמון במיקום האתר שלהם בתוצאות הראשונות של החיפוש. בשל הביקוש להתברג במיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש של גוגל, התפתחה "תעשיית קידום האתרים" המתיימרת לנבא אילו פרמטרים משפיעים על מיקום תוצאות החיפוש. מטרת סקירת ספרות זו לבחון את הגורמים המשפיעים על דירוגי אתרים בדף תוצאות החיפוש של גוגל (Serp). סקירה זו נחלקת לשלושה חלקים מרכזיים: (1) רקע אודות מנוע החיפוש גוגל ושיטת דירוגם; (2) הצגת הגורמים המשפיעים על דירוג תוצאות החיפוש ; (3) הצגת הגורמים העיקריים בקידום אתרים בתוצאות חיפוש גוגל. לצורך בחינת הנושאים לעיל בוצע נערכה סקירה בספרות המחקרית בתחום "דירוגי אתרים במנוע החיפוש גוגל". בקצרה, סקירה בספרות המחקרית העלתה גורמים הנחלקים לשני אשכולות עיקריים – Onpage ו – Offpage המשמשים כאמצעי ישיר ועקיף לקידום  אתרים בגוגל. בנוסף, נמצא כי קומבינציה המשלבת בין מספר גורמי קידום אתרים יוצרת "שלם העולה על סך חלקיו". דהיינו, אינטראקציה בין מספר גורמי קידום קשורה לאפקטיביות רבה יותר בקידום האתר בהשוואה לתרומה הטמונה בשימוש נקודתי בגורמי קידום בנפרד. הרחבה והצגת גורמי הקידום העיקריים מופיעים בסקירת הספרות ובפרק הדיון.

מידע אודות קידום אתרים בגוגל

קידום אתרים בגוגל – רקע

מנועי החיפוש הוצגו לראשונה בשנת 1990. בעקבות ההצלחה המסחררת של רשת האינטרנט ועלייתם של מנועי החיפוש בשנת 1994 פותח ה"WebCrawler" המתקדם הראשון. באמצעות סריקת דפי HTML ואינדוקס המבוסס שפה חופשית, הזוחל לא רק איפשר למשתמשים לאחזר תוצאות רלוונטיות אלא למנועי החיפוש להגיע לאתרים רבים ולאנדקסם. (Ledford, 2009). עם קצב הגידול המהיר באתרים מנוע החיפוש היה צריך למצוא פתרון לאלגוריתם בכדי לספק למשתמש את התוכן הרלוונטי למסע חיפושו ועל כן התהוותה שיטת דירוג PageRank (PR) בשנת 1998, (PR) הוא חישוב, שהומצא על ידי מייסדי גוגל לארי פייג 'וסרגיי ברין, המעריך את איכות וכמות הקישורים לדף אינטרנט כדי לקבוע ציון יחסי לחשיבותו ולסמכותו של הדף בסולם 0 עד 10. (Ziakis et al., 2019).

העובדה שרשת האינטרנט מאוד נוחה לשימוש בתקשורת ודליית מידע הפכה אותה לפופלרית מאוד. עובדה זו ייצרה אינטרס להערים על מנועי החיפוש בכדי להגביר חשיפת משתמשים ומיתוג עסקים לשם מינוף כלכלי ומאינטרס זה נולד ענף ה Seo(אופטימיזציית מנועי חיפוש). פירוש המונח הינו הליך אסטרטגי המשומש לצורך משיכת תשומת לב בתוצאות החיפוש באמצעות שיפור הדירוג באינדקס של גוגל(Nguyen, n.d, 2017). הגדרת המונח הינה שיטה לשימוש אוטומטי ליצירת אינדקסים עבור אתר המאפשרת לאינדקסים לבצע בו חיפוש עבור רשימת קריטריונים המותנים בחוקיות לשם הגברת הרלוונטיות בדף תוצאות החיפוש וקידום אתרים בגוגל (Serp) (Ledford, 2009)

גורמי קידום אתרים בגוגל – משקל יחסי בקביעת מיקום האתר

בעבודה זו נתמקד בפרמטרים המשפיעים על דירוג תוצאות החיפוש, כדי לתת פרספקטיבה ראשונית לפרמטרים אלו מוצגים להלן גרפים המשקפים תמונת מצב על כמה דמנציות עיקריות מעולם הקידום. נראה שסמכות אתר, קישורים נכנסים ואנקור טקסט הינם הפרמטרים המשמעותיים ביותר על מיקום האתר בגוגל, לאחר מיכן הגורמים – גיל הדומיין, גיוון קישורים ולבסוף – גורם התאמות פנימיות.

 

* תרשים העמודות המציג נתונים על אופטימיזציה למנועי חיפוש עבור מילות מפתח תחרותיות. זה כרוך בשקלול הגורמים לאלגוריתם החיפוש של מילות מפתח תחרותיות, כלומר מילות מפתח עם מספר גבוה מאוד של מתחרים (Statista, 2020

 מרכיבי קידום אתרים בגוגל

Seo מתחלק לשני חלקים עיקריים, מימד פנימי וחיצוני. בשני המימדים הללו צריכות להתבצע אופטימיזציה. הפאן הפנימי כולל תגי מטא כגון תיאור, כותרת תיאור תמונות, כתובות url, מדדי חווית משתמש וקישורים פנימיים ובפאן החיצוני עיקר האופטימיזציה נעמדת בקישורים חיצוניים המקשרים לאתר המקודם על בסיס אנקורים (טקס הקישור), אזכורים ברשתות חברתיות, שיתופים, שיתופי פעולה בין מתחרים ועוד ((Tsuei et al., 2020.

מצד אחד אופטימיזציית אתר פנימית המכונה "On Page" היא הדרך הנפוצה בקרב קהילת מקדמי האתרים, היא כוללת פקטורים כגון: כותרת ראשית, תגי מטא, כותרות משנה ושם דומיין במידה ומתאפשר. במימד הפנימי תגי המטא דיקריפשיין מסכמות את המידע של הדף. על כן, ישנו משקל לאופן בו הדף מתואר. (Wahba & Barhoom, 2019) מצד שני אופטימיזציית אתר חיצונית המכונה "Off Page" שנויה במחלוקת וקשה להגדירה כמו ה On Page. באופן אבסטרקטי בעל האתר צריך לדאוג להפניות איכותיות מאתרים בעלי סמכות ולהשתדל להימנע מקישורים בעלי איכות ירודה אשר עלולים לגרום להשפעה שלילית על קידום האתר בגוגל. (Wahba & Barhoom, 2019)

מה האקדמיה מספרת על קידום אתרים בגוגל?

מחקרם של (Ziakis et al., 2019) בחן 24 מאפייני אתרים המשפיעים על הדירוג, גיל דומיין, כמות קישורים, איכות קישורים, זמן טעינה, גודל האתר, תמיכה מרשתות, מבנה אתר, צפיפות מילות מפתח, מילות מפתח ב Title tag. בחלקו הראשון המחקר התבסס על הספרות ומחקרים אמיפריים שהתבססו על משתני המחקר הנוכחי, החלק השני של המחקר בוצע ידנית, במסגרתו חולצו 15 התוצאות הראשונות של החיפוש ונבדקו באופן ידני 24 המאפיינים שתוארו בספרות כמשפיעים ביותר. התוצאות הראו שהגורמים המשפיעים ביותר הינם מילות מפתח ב url, מילות מפתח בכותרות ותגי מטא, תעודת SSL, איכות הקישורים שמפנים אל האתר, אורך הטקסט, גיל הדומיין (Ziakis et al., 2019).

**ראה נספח א'

בנוסף לגורמים המשפיעים החוקרים שפכו אור על סוגיית "דחיסת מילות מפתח" מדובר בשתילת המילים בכותרות העמוד ובגוף הטקסט באופן ניכר. בקרב קהילת מקדמי האתרים ההפשעה שלה שנויה במחלוקת. מצד אחד שימוש מופרז במילות מפתח עלול להביא לענישה ומן הצד האחר מינון נכון יביא לשיפור במיקומי התוצאות. לדידי החוקרים דחיסת מילות מפתח הינה גורם משפיע לחיוב בדירוג תוצאות החיפוש. עולה כי היחס צריך לעמוד על בין 2% – 8% דהיינו זאת כמות ביטויי המפתח שצריכה להופיע בטקסט ביחס למכלול המילים. מפרק הדיון ניתן ללמוד כי כתובות אתר בעלות סיומת .edu / .gov זוכות ליחס מועדף היות ובדרך כלל מדובר באתרים לימודיים ומדיניים. מהנתונים עולה כי כתובת url קצרה וממוקדת זוכה לתעדוף בתוצאות החיפוש. לא רק שם הדומיין בעל השפעה אלא גם גילו, ככל שהוא יותר וותיק כך זוכה ליותר סמכות מגוגל שמתבטאת בתיעדוף על פני דומיינים חדשים. (Ziakis et al., 2019).

כדי להעריך אילו פרמטרים משפיעים על דירוג תוצאות החיפוש יש להסתמך לא רק על פרמטרים כמקשה אחת אלא לחקור את היחסים והשפעותיהם אחד על השני. במחקר המבוסס על מודל דירוג באמצעות קבלת החלטות של מנועי החיפוש נבחנו אתרים העונים על צרכי המשתמש. כדי לחקור את היחסים והשפעותיהם על קריטריונים של Seo ולהעריך את פער הביצועים מרמת השאיפה למה שקורה בפועל המחקר בחן משתנים היברידים בקשר לקבלת החלטות מרובות קריטריונים הכולל מבחן והערכה של קבלת החלטות המבוססות על ניתוח תהליכי רשת מדידים. מודל המדידה בוסס על “גורמים משפיעים” מתוך מערכת הנתונים והנחות המוצא. מטרת המודל הינה לבדוק כיצד כל גורם משפיע על חברו בצורה ישירה וכן איך הוא משפיע ומושפע בצורה עקיפה על ידי צירוף כל הפרמטרים האחרים יחד (Tsuei et al., 2020).

מערכת היחסים שמשפיעה על דירוג בתוצאות החיפוש של גוגל

עולה ממצאי המחקר שדירוג התוצאות תלוי במערכת היחסים. מפת היחסים מציגה שאופטימיזציית קישורים חיצוניים נמצאת בתיעדוף ראשוני. בנוסף לשאר הקריטריונים להערכה תגי מטא מהווים את הקריטריון בעל ההשפעה הגדולה ביותר ואחריו מילות מפתח ועיצוב אתר. ממחקרם עולה כי דירוג גבוהה בתוצאות החיפוש הוא בעל סבירות גבוהה בהינתן פער קטן בין יחסי המשתנים(Tsuei et al., 2020).

עיצוב אתר תורם באופן עקיף למדדים כמו זמני שהייה, שיתופים, משתמשים חוזרים ועוד. יש לעיצוב השפעה גם על המרות, כלומר רכישות, השארת פרטים ושיחות טלפוניות. המרות עשויות להעיד באופן הקיף על חווית משתמש חווית משתמש מוצלחת ובשנים האחרונות גוגל שמה דגש על מדדים אלו. בהקשר זה במחקר שדה שבו נאספו נתונים מיותר מ 1000 משתמשים שביקרו ביותר מ 600 עמודי מוצר שונים. נמצא כי ישנם שני גורמים המעלים את יחס ההמרות – האחד הוא הוכחה חברתית (תגובות וביקורות) והשני הוא שכנוע באמצעות מחסור (ככל הנראה מדומה)(Drossos et al., 2019).

מן הספרות עולה כי גורם עיקרי בעל חשיבות רבה הינו שימוש בתגיות מטא היות והערכים שלהם מוצגים בדף תוצאות החיפוש (serp). ככל שהם קצרים (לא עולים על 70 תווים) ומתארים את הדף בצורה ממוקדת כך ייזכו לתיעדוף. לתגית מטא תיאורית בפרט ולתגיות מטא בכלל חשיבות רבה מכיוון שהם מהווים סיכום תמציתי של התוכן המוצג בדף. הסיבה העיקרית למשקלן נובעת מהתבססות המשתמש בהן בדף התוצאות החיפוש (Ziakis et al., 2019). בהקשר של משתנים בעלי מערכת יחסים תגי המטא משפיעים באופן ישיר על פרמטר CTR המודד את כמות החשיפות לעומת כמות ההקלקות. ככל ש CTR עומד על אחוז הקלקות גבוהה יותר כך עולה הרלוונטיות של העמוד. מערכת יחסים זו תלויה גם במדדי פנים אתר, דהיינו גוגל מוודא שהמשתמש אכן היה שבע רצון מן התוצאה ולא חזר לתוצאות החיפוש וקיבל מענה בדף אחר, תופעה זו נקראת "פוגו סטיקינג". (Tsuei et al., 2020).

תוכן ייחודי ומתעדכן הינו פרמטר נוסף לפיו גוגל מתעדף דירוגים, ככל עוד שהוא יותר ייחודי ומעניין כך זמני השהייה באתר גבוהים יותר, ה bounce rate יורד וכמות הדפים בהם מבקר המשתמש גדלה אורך התוכן, נמצא שככל שהתוכן ארוך יותר כך הסבירות שיתועדף בתוצאות החיפוש גדלה (Ziakis et al., 2019). בהקשר זה יש לציין כי לא רק משתנים בודדים משפיעים על הדירוג אלא הקשר ומערכת היחסים ביניהם בדיוק כפי שניתן לראות באספקט זה (Tsuei et al., 2020). גורם נוסף בעל משקל רב הינו תגי מטא הם קטעי טקסט המתארים את תוכן העמוד; המטא תגים לא מופיעים בדף עצמו, אלא רק בקוד המקור של הדף. תגי מטא הם למעשה תוכן תיאורי המסייע להעביר למנועי חיפוש על מה מדבר דף האינטרנט אליו משויכות התגיות. (Wahba & Barhoom, 2019).

 

גורמי קידום אתרים עיקריים בגוגל

סקירת הספרות העלתה 24 גורמי קידום שונים לשיפור מיקום אתרים במנוע בחיפוש גוגל. להלן יוצגו 12 גורמי הקידום העיקריים במיקום אתרים בגוגל אשר עלו בסקירת הספרות:

  • זמני טעינה: נמצא שזמן טעינה הינו גורם חשוב בדירוג תוצאות החיפוש. ככל שזמן הטעינה איטי כך הדירוג נמוך וההפך.
  • כתיבת מילות מפתח בכתובת ה URL: הביטוי ממקד ומקל על מנועי חיפוש באינדוקס
  • כתיבת מילות מפתח בכותרות: שתילת מפתח בכותרות H1/H2/H3  נמצא כגורם בעל השפעה רבה.
  • דחיסות מילות מפתח: נמצא כי יחס מילות המפתח מועיל במידה וכמות מילות המפתח מופיעה בטקסט בין 2% – 8% ביחס למכלול המילים.
  • וותק דומיין : ככל שהדומיין ותיק כך הוא זוכה ליותר סמכות מגוגל שמתבטאת בתיעדוף על פני דומיינים חדשים.
  • רספונסיביות למכשירים ניידים: מהווה משקל זהה בדירוג היות ומרבית החיפושים כיום מתבצעים דרך הסמארטפון.
  • קישורים פנימיים: הינם גורם חשוב, הן מכיוון שמאפשר לזוחל לאנדקס בקלות את דפי האתר והן בגלל שהוא מעלה את זמני השהייה באתר, דילוג בין עמודים ומקטין bounce rate. כתוצאה מכך אתרים בעלי קישורים פנימיים זוכים לתיעדוף.
  • קישורים חיצוניים: ככל שכמות הקישורים גדולה ואיכותית כך גדלה הסבירות לתיעדוף ודירוג גבוה בתוצאות החיפוש.
  • אזכורים ופעילות ברשתות חברתיות: המידע שנדלה מ"הבאז" והאזכורים מן הרשתות בעל השפעה על הדירוג.
  • תעודת :SSL נמצאה כגורם משפיע לחיוב בתוצאות החיפוש, אודות להצפנת המידע ושימוש בפרוטוקול HTTPS ולא HTTP.
  • תגיות מטא: גורם בעל משקל רב בדירוג, היות ותגיות אלו מציגות את תמצית הדף מדף התוצאות של גוגל.
  • תוכן ייחודי, ארוך ומתעדכן: היות ויש לתוכן השפעה גדולה על מדדים אנליטים כגון: זמן שהייה באתר, מספר דפים לביקור, שיתופים וכניסות חוזרות לאתר.
  • עיצוב אתר: עיצוב אתר תורם רבות למשתנים עקיפים המודדים חווית משתמש, על כן הינו גורם בעל השפעה עיקרי.

 

לסיכום, אין מתווה בודד או שיטה בודדת לדירוג גבוהה בתוצאות החיפוש. עם זאת ניתן להעריך מאפיינים וגורמים שונים בניסיון לנבא את הקריטריונים ודפוסי הפעולה שלפיהם סיכויי ההצלחה גבוהים. יש אפקט רב לגורמים בודדים אך שילוב וסנכרון ביניהם התגלה כאפקטיבי ובעל השפעה רבה על דירוג בתוצאות החיפוש.

ביבליוגרפיה

Ledford, J. (2009). Search Engine Optimization Bible. 2nd ed. Indianapolis: Wiley Publishing.

Michael, A. & Salter, B., (2008). Marketing Through Search Optimization. How people search and how to be found on the Web. 2nd ed. Oxford: Butterworth-Heinemann

Statista. (2020). Weighting factors for the search algorithm for competitive keywords. Retrieved at 26, June, 2020, From the site: https://www.statista.com/statistics/267515/search-engine-optimization-for-competitive-keywords/

Wahba, W. Z., & Barhoom, T. S. (2019). SEO: Improve Website Ranking based on Competitors Analysis.

Ziakis, C., Vlachopoulou, M., Kyrkoudis, T., & Karagkiozidou, M. (2019). Important factors for improving Google search rank. Future Internet, 11(2), 32.

Tsuei, H. J., Tsai, W. H., Pan, F. T., & Tzeng, G. H. (2020). Improving search engine optimization (SEO) by using hybrid modified MCDM models. Artificial Intelligence Review, 53(1), 1-16.

Drossos, D., Zacharioudakis, M., & Dionysiou, G. (2019, June). Online Traffic Sources and Persuasion Techniques: How to Change Consumer Behavior. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on E-commerce, E-Business and E-Government (pp. 80-84).

נספח א' : רשימת גורמי קידום שנבחנו

 

צעד קטן לאדם,

צעד גדול לקידום עסק שלך!