כללי ההיוריסטיה – כללי אצבע לעיצוב ממשק משתמש

ניווט מהיר

כללי ההיוריסטיקה כאמצעי לשיפור UX

ג’ייקוב נילסון המומחה של ענף עיצוב משתמש נחשב לדמות אב בכל מה שקשור לשיפור חווית משתמש ובכדי לבדוק תקינות של ממשק הוא עיצב וכתב את כללי האצבע המוצגים להלן, עכשיו שאתם כבר מומחים אני מרגיש בנוח לספק לכם משו קצת יותר מורכב. אף על פי שלא תבינו את כל הכללים על בוראם חשוב לי שתכירו אותם ונרחיב עליהם בהמשך הקורס.

הכלל הראשון חתור לעקביות

להשתמש באותו מילים בתפריט, הסדר של התפריטים ותת תפריטים צריכה להיות עקביות. למשל במיקומים, צבעים ועיצוב גרפי. מצבים חריגים – ססמא, אתה לא רואה מה אתה מקליד אבל זה מוצדק.

(טרמינולוגיה = עקביות במלל)

הכלל השני פידבק אינפורמטיבי:

מעלית – איך את יודע שהמעלית קלטה את הפקודה? הספרה 8 נדלקת ברגע שלחצת עליה. תוצאה, הבנה של המשתמש שהפקודה נקלטה. עבור פעולות קטנות התגובה קטנה, גדולות ההפך. וויזואלי – איפה נתקע הנייר? מועבר תרשים ציור סכמטי עם מיקום הנייר. (המחשות).חשוב להציג את הסטטוס בו נמצא המשתמש, כמו התקנה של תוכנה שנטענת. איביי – תודה שקנית, התשלום התקבל, יישלח אליך מייל.

לדעת לסגור עניין, שילמת, רכשת, זה נגמר. לא להשאיר את הלקוח בחוסר וודאות. ,תן לו לדעת היכן הוא עומד.

הכלל השלישי מנע שגיאות.

לצבוע באפור אפשרויות שלא ניתן לבצע בתפריט, לא לאפשר הכנסת טקסט לשדה מספרים.

אם חיפוש לא מניב תוצאה הרחב אותו אוטומטית.

במקרה של שגיאה יש להראות לשמשתמש איך לתקן אותה.

במילים אחרות אפשר לו לתקן את השגיאה בלי לחזור על טעויות שביצע.

 

הכלל הרביעי אפשר למשתמשים לשלוט בממשק:

אפשר מניפולציה ישירה – אובייקטים מהמציאות שעוברים בהמחשה לממשק.  

תחושה שהפעולות שלהם מביאות לתוצאות רצויות ללא הפתעות – כמו להדליק אור ונדלק.

לאפשר להחזיר את המצב לקדמותו. – מוריד מתח, ונותן תחושת שליטה.

 

הכלל החמישי מטפורות ומונחים מוכרים

שעון חול, שולחן עבודה, תיקיות, סל מחזור – לא בהכרח מתקיימת מניפולציה. דברים יכולים להשתנות

שימוש בשפה מובנת:לא רק לאנשים ספציפיים שימוש בקטגוריות מוכרות וניחוח של כותרות

הכלל השישי זיהוי במקום זכירה

זיהוי במקום זכירה, אפשר להם לבחור. תן ייצוג וויזואלי ולא רק שמות – מאפשר יכולת תפיסתית ולא קוגנטיבית מה שמקצר את זמן הבנת הפעולה ולא מכביד על המשתמש. לדוגמא – אייקון של יומן במקום מלל של ” לחץ כאן אם ברצונך לקבוע תור”.

 

הכלל השביעי שימוש במאיצים:  למנוסים

ניתן להיות פרו אקטיבי – שהמשתמש לא מבקש משו אבל הממשק מנחש מה הוא רוצה כמו מזג אוויר ליד חיפוש מלון.להציע אפשרויות פופולריות לפני: כמו יעדים פופולריים בסקיי סקנר. ניתן להוסיף אחרי זה אפשרות לחפש ערים נוספות.

 

הכלל השמיני אסתטיקה ומינימליזם

יש לפשט את הממשק, יש להנגיש פעולות נפוצות במחיר של הסתרה וסיבוך פעולות נדירות. שימוש בהרבה צבעים ופונטים, קקופוניה – כל אחד מנגן משו אחר, רעש באוזניים.

אז למה אני מספר לכם את כל זה!? חזרה לקידום אתרים

מטרתם העיקרית של מנועי החיפוש היא לספק למשתמש את התוצאה הכי טובה עבור מסע החיפוש שלו. נכון להיום גוגל מדרג אתרים בהתאם לחוויית משתמש, ולכן חווית המשתמש חשובה לקידום האורגני וחווית משתמש גרועה תזיק לו. במידה ותיישמו את הדברים הבאים חווית המשתמש שלכם תשתפר פלאים, אחוזי הנטישה ירדו ומנועי החיפוש ידרגו אתכם טוב יותר. כולם מרוויחים!

 

יישום כללי ההיוריסטיקה באתר התוכן – “ניטרלי” (לקוח ספיידר)

אף על פי שהממשק צריך לאזן בין צרכי הלקוח, גולשי האתר ומפרסמים פוטנציאליים, עקב בקשת הלקוח, התבקשנו להתמקד בחוויית המשתמש. כפועל יוצא, הניתוח והממשק אינם מכוונים למפרסמים. יודגש כי בניית האתר דרשה שעות רבות של תכנון, בדיקות, פידבקים ממשתמשים ויישום התאמות רחבות לכללי ההיוריסטיקה ככל שהתאפשר בהתאם לדרישות לקוח.

 חתירה לעקביות:

הסתכלות כללית על הממשק מעלה שימוש אחיד בצבעים בלוגו, רקעים, מעברי עכבר ובאלמנטים שונים באתר. בממשק בחרנו להתמקד בצבעי ירוק, תכלת בהיר, לבן ושחור מתוך כוונה לשדר בדרך זו עמדה נטרלית ונעימה לעין.

הטרמינולוגיה הינה עקבית ומיושמת במכלול הדפים באתר, הממשק מתאים את עצמו למבנה אתרי תוכן וחדשות כדי להיות מתואם עם הרגלי הרשת הטמועים בהם.

* בנוסף לצבעי האתר בכל הכותרות נעשה שימוש בגופן הבא.

* וכדי להבדיל את הטקסט נערך שימוש בגופן קריא יותר המבדל אותו מן הכותרות:

* לכל קטגוריה יש צבע ייחודי, שחוזר בריחוף העכבר בתפריט, בתגית המאמר וגם בכותרות שמתייחסות לקטגוריה:

* כאשר מרחפים מעל כל כתבה מתבצעת הצללה עדינה:

 

מתן פידבק אינפורמטיבי

  • בכל טופס השארת פרטים באתר ניתן למשתמש פידבק אינפורמטיבי על שלילת הטופס.
  • הפידבק חל גם על טופס הרשמה לניוזטר כפי שמופיע בתצלומי המסך.

 

מנע שגיאות

  • ברגע שגולש הזין שאילתה שאין עליה מידע הממשק מכוון אותו לחיפוש מילה אחרת:

 

  • במקרה והגולש הזין תוכן שלא עונה כל הקריטריונים נפתחת לו הודעת שגיאה במילוי אימייל או מספר טלפון שגוי:

 

 אפשר למשתמשים לשלוט בתוכנה

  • באתרי תוכן המונים מספר רב של נושאים ישנה חשיבות רבה להיררכיה. על כן, הושקעה מחשבה רבה בקטלוג בכדי שהמשתמש יוכל למצוא את מבוקשו ולשלוט בממשק (ההיררכיה נמצאת בנספחים). דוגמא אחת היא קטגוריית “איכות חיים” אשר חולקה למספר תתי קטגוריות כדי להקל על השליטה בממשק ולאפשר ניווט יעיל.

  • מנוע החיפוש הוא עוד פיצ’ר שנועד לאפשר למשתמש לשלוש בממשק לשם איתור תוכן.

שימוש במטפורות ובמונחים מוכרים

הממשק מציג מונחים ומטאפורות מוכרות למשתמש, כגון: זכוכית מגדלת, איירון שליחת פרטים, מעטה ליצירת קשר, עין בהקשר של צפיות, שעון לצד זמן קריאה ועוד. האפשרות להשתמש באייקונים הופכת את חוויית המשתמש לנוחה יותר.

 

כדי לאפשר למשתמש לחזור ל – “חוף מבטחים” בעת הקלקה על כפתור הבית המשתמש יועבר לדף הבית מכל עמוד. אפשרות זו תקפה לכל האתר באופן גורף.

 

זיהוי במקום זכירה

  • הקניית צבע ייחודי לכל קטגוריה מגבירה את יכולת הגולשים לזהות אותה בהמשך ללא צורך לקרוא מחדש את המלל בתגית. הסיבה לקטלוג באמצעות צבעים היא לאפשר למשתמשים לזהות את הנושא המועדף עליהם מבלי לקרוא כל תגית בנפרד. אפשרות זו מיושמת באתר בצורה הבאה:

  • הממשק משלב תמונות רבות אשר הממחישות את המצוי בתוכן כדי להעביר את המשתמש ממצב זכירה ומצב של זיהוי ומכיל בתוכו נראות גבוהה בכל עמודי האתר.

שימוש במאיצים

למשתמשים קיימת אפשרות להגיע אל כתבות תוכן דרך התפריט הראשי ללא צורך לדלג בין שלושה עמודים כדי להגיע למבוקשם. בעוד שבאתרי תוכן מתחרים המשתמש נדרש לנווט למאמר דרך התפריט, לעבור לדף הקטגורה ומשם לבחור את התוכן, בממשק נטרלי המשתמש יוכל לבצע זאת ישירות מהתפריט בהתאם למאמרים הרלוונטיים לקטגוריה שריחף עליה עם העכבר.

 

בכל מאמר תוכן ישנם הצעות קריאה נוספות אשר ניתנות על בסיס המאמרים הפופולריים באתר ומאמרים המגיעים מאותה קטגוריה. הצעות קריאה נוספות נועדו להפחית את הצורך של המשתמש בחזרה לעמוד הקטגוריה בעקבות ממצאי הניתוח.

  • בחיפוש הפנימי באתר, תוך כדי שהמשתמש מקליד נפתחות לו הצעות תוכן בהתאם למילות החיפוש שהקליד. מטרתן לחסוך למשתמש הקלדה מלאה של השאילתה ולספק את מבוקשו בזמן הקצר ביותר.

מינימליזם ואסתטיקה

  • נמנענו מלהציג פרסומות, פופאפים ועודפות טפסי הרשמה בכדי לא להציף את הגולש. הממשק בנוי בצורה נקייה ונעימה לעין בקו הכולל את מכלול דפי האתר ללא יוצא דופן.

 

  • התפריט הראשי מינימליסטי ככל הניתן ואינפורמטיבי כאשר המשתמש ריחף מעל קטגוריה ספציפית. בכך, אנו בעצם מאפשרים מינמליזם מבלי לפגוע בחוויית הניווט ושליטה בממשק. אם נעבור על אחת הקטגוריות, נצפה בקטגוריות משניות ובפוסטים רלוונטים.

 

 

  • התפריט מציג את הקטגוריות הראשיות מבלי להעמיס על המשתמש:

מידע מצומצם

לצד זאת הן מכילות מידע מורחב במידה ונכסנים אליהן.

חשיבות כללי ההיוריסטיקה

לסיכום כללי ההיוריסטיקה מאפשרים לנו לשים את המשתמש במרכז, ולצורכי קידום אתרים יש לכך חשיבות רבה מבחינת כל המובנים. על כן, לא פחות חשוב מלהשקיע בקישורים ובתוכן, יש להשקיע בעיצוב ממשק שזו היא ההתמחות שלנו דרך אגב 🙂

צעד קטן לאדם,

צעד גדול לקידום עסק שלך!